Friday, February 24, 2012

Engineer VS Penoreh Getah

Saja je nak sembang2 kosong.Siyesly x kaitkan dgn sapa2... Kalau ada sapa2 terasa minta maaf sgt2..ni pasal pekerjaan aku sekarang.. 
Title nk kencang ja.. engineer.. hahaha.. engineer? engineer skng da x mcm dulu da.. kalau dulu keja engineer balik kampung org2 kampung respek beb.. lalu depan anak2 gadis, berbisik2 depa mcm artis masuk kampung.. (saja nk hiperbola sikit)
Mana x nya... gaji kencang la boleh cakap.. kalau dua ribu tiga ribu tu dikira banyak da.. naik nek kereta pn hebat,..vios, xpn Pajero kot.. (zaman dulu kalau naik pajero ni kira kaya gla la.. rasanya betol kot).. Lgpn, dulu x byk sgt engineer,..
Yg byknya cikgu2..betol x?

Tp skng,hmmm... engineer pon cukup2 makan je.. mmg la up sikit dr dulu, tp sikit sangat up nya...bayar duit kete, duit sewa rumah, makan, minum, shopping2 sikit... tggal berapa ja.. xleh nk mewah2 sgt la..
Yg x berapa puas hatinya, harga barang meningkat smpai 2,3 kali ganda kalo dibandingkan dgn harga seploh taun dulu.. rumah plak..lg lah.. kalau kat shah alam ni, dlm tempoh 4,5 taun ja,,rumah naik sekali ganda.. giler kott..haih.. sabo jela.. Xdapat la nak pakai moto ER6..
insyaAllah kalo ada rezeki nak dapatkan jugak..

FAKTA: 
Kadar anjakan gaji di Malaysia hanya 2.5% untuk tempoh 10-15 tahun (Kajian oleh Bank Dunia)

Alamatnya.. tggu lambat lg la nk beli rumah..sigh..

Hal sebaliknya berlaku pada penoreh getah.. (tetiba ayat skema)
Skng ni, keja sbg penoreh getah lak yg kaya raya..huhuhu... Kalau dulu ni, penoreh getah org pandang sebelah mata ja...Depa hidup kais pagi, mkn pagi.. kais petang, makan petang.. Bulan2 dapat lebey kurang dlm RM150 ~ RM 200 ja sebulan..
Tp, zaman skng ni, kalau nmpk depa bwk i-phone 4s jgn nak terkejut sgt na.. Tu benda besa ja tu,..hehehe
*untung la jd penoreh..lg untung ada kebun sendiri...

Mana taknya.. Pendapatan bersih penoreh getah ni da smpai RM5000 to RM9000 dah!!! HEBATTTTT!!
Keja 3x smggu ja,, hari len p mengai (pancing) gadis ikan. Oh bahagia~~~

Cuba la bygkan, harga getah skng ni dah cecah 8 hengget sekilo...tah2 skng ni da smpai 12 hengget aku xtau la.. xbrapa nk update sgt..huhu.. so mari2 kita jd penoreh getah moden..mcm ceta edisi khas tu.. yg johan belakon tu..p menoreh naik BMW 5 series tu..hehe..

Tp kan, ada la risiko gk..contohnya tyme musim hujan n.. so xdapat la nk toreh..kena simpan duit la kalo jd penoreh getah full time,..hehe

FAKTA:
Harga Getah (Sumber Lembaga Getah Malaysia)

2005: (RM2.50 – RM3.00)
2006: (RM3.50 – RM4.00)
2007: (RM3.60 – RM4.00)
2008: (RM4.00 – RM5.00)
2009: (RM3.20 – RM4.00)
2010: (RM8.00 – RM10.00)

Sekarang aku xtau berapa.. mybe dah smpai 12hengget kot.. (memandai ja aku n

Amacam?? byk kan peningkatan dia..

Peace.... 


2 comments:

  1. sgt setuju...
    kaye kot jd penoreh.
    makcik2 pakcik2 kt kg berebut nk menoreh kat kebun nenek n atuk. OOppss.. hahaha..

    *conclusionnye=harge getah mmg tinggi skrg ni. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau xpe, cian ayah aku kebun getah dia terbakar 2x.. pastu malas nk tanam pokok getah..biar ja kebun2 jd hutan..

      kalau x aku dh ada bmw da..kekekeke

      Delete