Thursday, October 28, 2010

AKU BUKAN KEDEKUT, TP JUZ BERJIMAT JE

Entri kalo ni juga ttg pengalaman aku, ceritera aku, semasa aku hidup..
Aku nk kongsi cerita aku mengenai perihal hidup aku…berkaitan dgn jimat (bukan kedekut)

Rasanya ibu bapaku juga x tahu ttg perkara ni… diulangi, tidak membunyai niat len, Cuma nkl kongsi kisah hidupku dgn org lain.. mybe nnt kalo aku dh tiada, bolehla entri2 aku ni menbuatkan kwn2 tringat kdpku..x kenal maka x cinta….

Mengimbas kembali kpd zaman kanak, zaman aku berada d tadika…. Tyme 2 cikgu suruh budak2 bawa tabung.. apa lg.. suma rakan2 pon bw la tabung ke sekolah..(majority bwk bekas air tin.. yg kecik 2…potong la atas sket bg muat duit)..sehari bwk seposen, 2 posen, da cukup da….

Tp aku, x bawak pon.. x bgtau pon dkt ayah aku…sebulan, 2 bulan, 3 bulan… br la ckgu gtau sndiri dkt ayah aku yg aku xda tabung….
Aku pn x dapat nk igt knp aku x gtau ayah aku pasal bnda ni…pas2 ayah aku bg la botol clorox utk buat tabung..botol besar 2…stat dr situ la aku mula menabung tyme skolah.. sblm ni duit2 raya ja…;p

Igt g tyme darjah 1…ayh aku bg 60sen je p skolah…nasi 20sen, air bekal..hihi.. murahnya zaman dulu2~~Kadang2 beli air 10sen or 20 sen.. nasi harga r20sen hgga rm1 rasanya…kalo sesapa beli nasi rm1 kira kaya gler la 2..kdg2 ja aku beli nasi 40sen..(lauk ikan)

Duit lebih,masuk tabung~~ jimat katakana…bila meningkat usia, duit pon meningkat…maximum duit blanja aku dapat rm2..ha pas2 da x naik2 da la….drjah 4 kot stat…boleyla smpan sehari singgit…darjah 6, duit simpanan pon smkin byk..heehe~~

Bab2 zaman kecik x mencabar sgt…
Bila ja stat form 1…mula la berpisah dgn family… kehidupan aku berda di asrama byk mengajar aku erti kehidupan..mcm mana nk manage ttg diri kita, nk jg kebersihan tmpt tggal kita,pakaian dan juga rohani..Kalo luar ja bersih, tp rohaniah x bersih x guna jgk kan…tp, xnk ckp jauh2 bab kebersihan ni..aku juz nk fokuskan pada tajuk ni ja…hmmm…

Utk pgetahuan korg, skolah dulu dapat biasiswa…alhamdulillah... …
Tp, ayah aku x bg guna, dia suruh aku smpan duit…yuran pa suma ayah aku bayaq..so duit biasiswa 2 aku juz gna utk suka2 ja,,, guna pon kadang2..smpai satu tahap, kawan aku pon terkezut..eh, aku dapat biasiswa gk….hihi

Ok..bab biasiswa ni bab len..duit blanja aku slalu ayah bg tyme blk kg ja …dk kt asrama ni paham2 jela.. mkn 5 ari sekali.. so, aku x guna sgt duit belanja aku..aku pon smpan…tyme rehat juz mkn makanan ringan ja…kadang2 ja mkn dekat kantin skolah..smggu aku smpan lebey krg seploh rggit kot..ada gk kawan2 x suka mkn dkt Dewan Makan (DM).. asal mlm ja beli nasik yg org jual 2…satu singgit…

Aku?? Haha..aku x beli pon..bg aku, makan utk hidup, bukan makan utk sedap.. so aku mkn jela kt DM 2…aku BUKAN KEDEKUT,nk BERJIMAT jer…bg aku, kalo sehari singgit, staun da 3oo rggit da utk mlm ja…nasi 2 jual tyme supper…kdg2 org x mkn malam, tyme lepas kelas persediaan (study @prep) ni la diorg beli nasi 2… mkn jela papa yg ada…
Tyme sebelum tdo lak?? Ada juga student2 cari duit lebih..jual twisties la….wafer stick la..megi la…aduh..menggugat keimanan aku ni..tp xpa, kawan2 pnya hal..kadang2 aku beli la..(support kwn2 katakan..)

Kemudian, bab pinjam duit lak biasala….kdg2 kawan xda duit la..tertinggal duit la….kita kena tlg… tp aku x suka sgt bg pnjam skit2 trutamanya bawah singgit…nnt ada la ayat ni..” ala…singgit ja pon..halalkan jela…memba2 pon”. so, kalo diorg nk pnjam ja…aku bg la lebey sket…5rggit ka…skit2 susah..nnt x berbayar..(taktik tuh)…dulu, 20sen pon berkira tuh..

Tp nk dijadikan cita, kes ni berlaku fom 4 kalo x silap… ada mmber nk pnjm kt aku lebey kurang 50rggit.. dia nk balik rmh dia ckp..so aku ckp ok la..pecaya mmber..aku nak amik duit, tiba2 br tringat trtggal kt kelas…so aku gtau la trtggal kt klas…malas aku nk p amik…tyme tgahari da..khamis lak 2…jumaat cuti..mmg malas habis la….mlm 2 br la aku p klas.. biasala skolah asrama..beg pon tggal ja kt klas…smpai ja kt beg aku… sedey ja….duit suma hilang.. duit seploh2 aku yg aku smpan tep2 mggu hilang…tggal juz 2rggit je..siot pnya bdk… pas2 aku tnya mmbe yg nk pnjm 2.. dia ckp bukan dia amik…hmm.. aku pn xtau la…smpai skng x tau sapa yg curik….

Ok.. pas2 masuk la zaman university..(skip zaman matrik)..
Zaman ni la yg agak mencabar sket 2….yela,..mana dapat biasiswa da….sedey ja.. x layak biasiswa tuh..terpksa la amik ptptn….
Kali ni aku la tggung diri aku …xnk mnx tlg sapa2…aku berazam, mmg xnk mnx tlg ayah aku lgsg la(kalo ada pon skit jela)…so aku
Wat belanjawan skit…aku bajet sehari blnja makan rm10 ja…”aku mkn utk hidup…bukan mkn utk sedap”..kata2 ni selalu terngiang2 di lubuk hatiku… Tp aku bukan KEDEKUT….aku nk BERJIMAT jer….. bajet ja seploh rggit.. padahal aku blnja mkn x smpai pon seploh rggit…so aku smpn la duit2 lebih 2…duit utk njoy2 da asing da….tp kadang2 duit utk jimat 2 termasuk dlm duit enjoy lak..eish3….truk2..
Asal free ja kami tgk wyg….tp dulu xla sekerap skng…skng 2x smggu tgk muvie….skng lain..dulu lain…

Org slalu igt ayah aku slalu bg duit tiap2 bulan… padahal x pon..saja xnk mnx…la~la~la… xnk sshkan diorg…aku ckp duit cukup jer kalo diorg tnya… kadang2 ja aku mnx duit utk seimbangkan akaun aku..hihi..tp x byk pon…ada la skit…xla sikit sgt…sedang2 la org cakap..hihi..

Tyme sem 1 n 2 mmg kaya la..dapat kolej free…mkn pon free sehari 4 rggit…so mmg guna sebaik2nya lah tyme 2…Tyme 2 la aku kumpul asset aku..lptop, moto..suma 2 guna duit ptptn aku sbnrnya….moto yg dekat rumah yg akak belikan 2 tggalkan ja kt rumah….bg org dkt rumah naik…papa hal sng…hmm…

Tp, duk rumah sewa ni mmg masalah skit…. Dala rumah mahal…so sabo jela dk kt s.a ni..tp Alhamdulillah…lepas gk…..da abis pon zaman university ni...(malas lak nk cita byk2 zaman u n…byk sgt)..
Nnt aku rjn cita g zaman u..bubye….miss u guys....

2 comments: